måndag 5 juni 2017

Skinny Puppy - Down the Sociopath too Euro Tour


Skinny Puppy, ack detta mytomspunna band! Så många gånger Stefan och jag velat se dem, men som det skitit sig. 1992 satt Stefan på FEM biljetter till Stockholm, men konserten blev inställd och det enda han fick tillbaka var en tramsig skiva från arrangören (och inga pengar från vännerna). Jag var inte riktigt med i matchen riktigt än 1992, jag levde fortfarande i tron att Skinny Puppy var bröl och skräp eftersom mina "musikvänner" på den tiden förklarat detta tydligt (de hade förbaskat fel). Men jag har hört allt om den inställda konserten från många olika källor genom åren, den sved hårt. :)

Det skulle dröja till år 2000 då Skinny Puppy var på tapeten igen för turnerande, den här gången skulle de spela på Doomsday i Dresden och det var den första Europaspelningen sedan 1988, så Skinnyfansen var i extas, men själv hade jag ingen som ville åka med mig. Dåvarande begrep inte bra musik och mina Skinnyvänner var inte tillgängliga av olika skäl. Stefan i sin tur kunde inte flänga iväg ännu en helg i sitt dåvarande förhållande (de delade inte heller musikintresset). Väldigt irriterande milt sagt! Därför var det en liten tröst att man fick höra att Nivek stått bakom ett skynke de första fyra låtarna, även om det i ärlighetens namn mest kom från avundsjuka, jag hade velat se dem så gärna, men var för feg att åka ensam. Året efter hittade tack och lov Stefan och jag varandra. :)

2010 var det dags på nytt och vi såg väldigt mycket fram emot att få se dem i Aarhus i Danmark och vi hade bokat biljett + hotell och var precis på gång att boka tåg när jag fick ett mail att de FLYTTAT FRAM konserten en vecka. Vi var vansinniga, det datumet kunde vi inte åka på och hotellnatten brann inne. Faktum är att vi hade kunnat se dem i Malmö kort efter, men efter Aarhus var vi så förbannade på bandets opålitlighet att vi vägrade gå. Efter att ha sett videoupptagningar från den turnén var vi i ärlighetens namn rätt nöjda med det beslutet också, det var inte riktigt det Skinny vi ville se, även om det säkert även var med en viss dos bitterhet vi kom till den slutsatsen.

Så till 2017 då. Resan till Budapest var bokad långt innan turnén var ett faktum och jag minns då jag såg reklamen att jag svor för att det antagligen krockade med resan. Då råkade jag se att Budapest var med i listan och praktiskt nog på dagen vi skulle anlända! Stefans födelsedag dessutom, det kan knappast bli bättre - eller mer ödesmättat för den delen, vi har haft en hel del otur med den och i kombination med Skinny... HUGA!

Nåväl, jag bokade biljetter för 6500 HUF vardera, vilket är drygt 200 kr så det kändes inte så farligt om det nu skulle skita sig ännu en gång. Däremot var det ganska intressant att få fortlöpande konsertinfo på ungerska, det blev mycket Google Translate för att fatta vad som skrevs! Varje gång en uppdatering kom var jag för övrigt säker på att det var inställt. :)

Men så kom till sist resdagen och efter en smärtfri resa till Budapest och incheckning på hotellet knackade jag in wifi-lösenordet och möttes av en uppdatering... Oh dear! Snabbt klick på Translate gav att något hänt i Prag med lastbilen med deras utrustning och att de tidigast kunde börja spela 23:00. Vi reagerade knappt ens, istället traskade vi iväg i värmen och försökte hitta en restaurang utan större framgång. Vi gick mot parken där klubben Dürer Kert ligger och det var en rejäl promenad i ganska skabbiga kvarter. När parken väl dök upp vek vi av lite åt sidan där vi såg en ungersk restaurang och åt vår middag där. Sedan letade vi upp klubben, och naturligtvis hade vi kunnat äta där lika gärna, det var en riktigt mysig innergård med bar, grill och rejäl volym på musiken som var som tagen ur våra egna skivbackar, jättekul att höra gamla klassiker som inte direkt spelas på evenemang häromkring!




Vi drack en öl (en och en halv för att vara exakt eftersom språkförbistringen gjorde att jag fick tre istället för två) och funderade på var konsertlokalerna var. Efter ett tag såg vi att ungrarna började röra på sig åt vänster och vi hängde på och fick visa upp biljetter mot armband och gled så småningom in i en lite mindre lokal där finska förbandet K-X-P skulle spela. Vi kom dit ganska lagom och det visade sig att de var minst lika bra som vi hoppats på efter att ha sett lite på Youtube, ett mycket bra val av förband! Suggestivt och ösigt på samma gång och väldigt kul med livetrummor ihop med den typen av musik, det förstärker djupet. Jag är väldigt glad att jag fått se dem! Extra kul att sångaren hoppade ner i publiken och applåderade sig själv och bad om mer låtar, det är skön humor. :)


 




Därefter var det dags att byta sal och vi fick stå en bra stund i gången och vi kunde höra Skinny soundchecka rätt länge.

Från Dürer Kerts egna bilder
Det var varmt och trångt och det gick en bra bit över elva innan vi släpptes in i lokalen. Vi tog plats längst fram vid sidan om kravallstaketet och jag tittade både en och två gånger på kanten och undrade hur de förhindrar att någon åker in i den med huvudet före. Men de hade även trappor på sidorna där folk stod och jag tänkte att om det blev för illa så kunde jag kliva ett steg ditåt och se kanon ändå. Det behövde jag aldrig göra, publiken var exemplarisk och röjet var i mitten framför staketet - som sig bör. Vi var vid det här laget kokheta och rätt slut, inte ens Stefan pallade röja och det säger ju en del. :)


Strax efter halv tolv klev de så ut på scen och jag försökte först fota lite, men gav dels upp pg av att jag och kameran vibrerade av ljudet så pass att jag inte fick fokus, dels för att jag ville se allt som hände!

Nivek kom ganska omgående ut i någon slags hornbeklädd mask och ett tygstycke om axlarna med dollartecken och jagades av en djävul med horn och håriga ben (han måste varit SÅ VARM  den dräkten) som så småningom slet av Niveks horn och blottade en annan mask. :)


 

Bilder tagna av infinitebeat.hu:



Fast man fick ganska snabbt se Niveks ansikte tydligt och han kråmade sig i sin vita dräkt runt hela scenen i sådan frenesi att man knappt hann följa honom med blicken. Den hornbeklädde följde efter honom i den mån det gick och klippte upp hans dräkt och stack spruta efter spruta i honom som Nivek med jämna mellanrum "injicerade" sig själv med. Väldigt effektfullt och coolt och Niveks intensiva blick kommer jag att minnas länge!




 

Bilder från Dürer Kert + infinitebeat.hu:








Musiken då? Ja, den lät minsann som den skulle! Inga märkliga nymodighetsmixar eller annat dravel som vissa band pysslar med, Skinny verkar snarare plocka ut de låtar som passar framträdandet om jag jämför setlister från tidigare turnéer. Nivek själv levererade också live, det var rent ut sagt förbannat bra från start till mål! Alla i bandet gav för övrigt allt, gitarristen svettades så mycket att gitarren var dygnsur och strax innan extranumren slet han av tre strängar på en gång och fick koppla in en ny lite snabbt.

Lagom till Assimilate tonade ut "dog" även till sist Niveks karaktär på scenen (sprutorna var slut) och kroppen bars ut på axlarna av en rejäl karl. Men det var förstås inte helt slut där, de kom tillbaka och nu hade Nivek vanligt linne på sig och förstås rester av diverse klet i nyllet. De avslutade med "VX Gas Attack" samt fantastiska "Candle" och Nivek tackade både bandet och publiken rejält och det var väldigt intensivt i brist på bättre ord, det kändes verkligen som att han såg oss. 




Bilder från Dürer Kert + infinitebeat.hu:







Några fler extranummer blev det inte, även om publiken försökte rejält. Publiken ja, jag ska inte glömma att ge dem en eloge, det var en väldigt vettig skara som röjde på bra i den oerhörda värmen utan att sabba för de som ville stå mer still. Det märktes dock att orken nästan var borta då Assimilate började spelas. :) Men de kämpade på tappert!

Efter den upplevelsen var det svårt att finna ord eller ork, men Stefan stapplade bort till merchandiseståndet där de glada finnarna i K-X-P tappert väntade på att få signera sina prylar och Stefan köpte en av deras skivor och fick den signerad. Jag köpte under tiden två iskalla, ljuvliga glasflaskor med kanske det godaste vatten jag druckit någon gång. Vi gav oss sedan ut i den ljumma sommarnatten i Budapest, varma som attan, men med varsitt stort leende på läpparna.

K-X-P!


Nu har vi sett Skinny Puppy. ÄNTLIGEN!


Set List:
Jahya
Dogshit
Fascist Jock Itch
Death
Tin Omen
T.F.W.O.
Curcible
Hardset Head
Village
The Choke
Worlock
Killing Game
Assimilate

Encore:
VX Gas Attack
Candle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar